Tuesday, December 23, 2008

ပါ-ပီ-ပု-ပူ---ပါဋိဟာရိယမ်ိဳး မွ ပူေဇာ္ခံထိုက္သူ...

ပါဋိဟာရိယမ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ သုတ္သီလကၡန္။ပါ။ ၂၀၆။႒။၃၂၁။ အဂၤုတၱရ တိကနိပါတ္။ ။ နံပါတ္ ၁-ႏွင့္ ၂-ကို ျမတ္စြာဘုရား တားျမစ္ေတာ္မူသည္၊ နံပါတ္ ၃-ႏွင့္သာ ဗုဒၶသာသနာၪပေရး၌ ခြင့္ၪပေတာ္မူသည္၊ ဤေဖၚျပပါတို႔ကား ဂုဏ္ေတာ္ ၉-ပါးတြင္ "သတၳာ" ဂုဏ္ေတာ္၌ အကြၽမ္း၀င္ေသာ တန္ခိုးေတာ္ ၃-ပါးကိုဆိုသည္။
(၁) ဣဒၶိ ပါဋိဟာရိယ-တန္ခိုးအၾကီးဆံုး နတ္ျဗဟၼာတို႔ထက္ ပိုမိုလြန္ကဲေသာတန္ခိုးေတာ္ရွင္အျဖစ္ စြမ္းႏိုင္ျခင္း (ဣဒၶိ၀ိဓ)၊
(၂) အာေဒသနာ ပါဋိဟာရိယ-သတၱ၀ါတို႔၏ ၾကံစည္စိတ္ကူးဆင္ျခင္မႈ ဟူသမွ်ကို သိျမင္ထုတ္ေဘာ္ ေျပာၾကားေတာ္မူျခင္း၊ (ေစေတာပရိယ)၊
(၃) အႏုသာသန ပါဋိဟာရိယ- ဤသို႔က်င့္ ဤသို႔ၾကံ စသည္ျဖင့္ ေဟာၾကားဆံုးမကာ သတၱ၀ါတို႔၏ စိတ္ဓာတ္ကို စ်ာန္, မဂ္, ဖိုလ္တိုင္ေအာင္ ၾကည္ညြတ္လာေစျခင္း။

ပါဏာတိပါတ အဂၤါ ၅-ပါး။ ။ သတ္မႈကံေျမာက္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္အေၾကာင္းငါးပါး၊ ၎င္း အဂၤါ ၅-ပါးတို႔ႏွင့္ ျပည့္စံုက ထိုသိကၡာပုဒ္ ပ်က္၏။
(၁) ပါဏ- သက္ရွိသတၱ၀ါျဖစ္ျခင္း၊
(၂) ပါဏသညိတ- သက္ရွိသတၱ၀ါဟု မွတ္သိျခင္း၊
(၃) ဃာတ စိတၱ- သတ္လိုေသာစိတ္ရွိျခင္း၊
(၄) ဥပကၠမ- လံု႔လၪပျခင္း၊
(၅) မရဏ- ထိုလံု႔လေၾကာင့္ ေသျခင္း။


ပါဏာတိပါတ၏ ပေယာဂမ်ိဳး ၈-ပါး။ ။ ပါဏာတိပါတကံ ျဖစ္ႏိုင္ျခင္း၏ အေၾကာင္းတရားမ်ိဳး ရွစ္ပါး၊ ပါရာဇိကဏ္ အ႒ကထာမွ။
(၁) ဥဒိႆ ပေယာဂ-သတၱ၀ါကိုရည္မွတ္၍ သတ္ျဖတ္ ထိုးခုတ္ျခင္း၊
(၂) အႏုဒၵိႆ ပေယာဂ-သတၱ၀ါတစံုတခုကို ရည္မွတ္ျခင္းမရွိဘဲ ဘာေကာင္ေသေသဟု ပစ္ခတ္ ထိုးခုတ္လိုက္ျခင္းမ်ိဳး၊
(၃) သာဟတၳိက ပေယာဂ-ကိုယ္တိုင္ သတ္ပုတ္ ထိုးခုတ္ျခင္း၊
(၄) အာဏတၱိက ပေယာဂ- သူတပါးကို ေစခိုင္းျခင္း၊
(၅) နိႆဂၢိယ ပေယာဂ-အေ၀း၌ေနေသာ သတၱ၀ါကို ျမႇားç လွံç ေသနတ္ စသည္ျဖင့္ ပစ္ခတ္ျခင္း၊
(၆) ထာ၀ရ ပေယာဂ- အျမဲတည္ေန၍ ေသေစႏိုင္သည့္ တြင္းတူးထားျခင္းç ေဆး၀ါး အစီအရင္ထားျခင္းç စသည့္ အရာမ်ိဳး၊
(၇) ၀ိဇၨာမယ ပေယာဂ- ဓာတ္႐ိုက္ç ဓာတ္ဆင္ç ဂါထာမႏၲရားç စေသာ အစီအရင္တို႔ျဖင့္ ေသေအာင္ၪပျခင္း၊
(၈) ဣဒၶိမယ ပေယာဂ- မိမိ ကမၼဇိဒၶိတန္ခိုးျဖင့္ သတၱ၀ါတို႔ကို ေသေစျခင္း။

ပါဏာတိပါတကံ၏ မေကာင္းက်ိဳး ၂၃-မ်ိဳး။ ။ ပါဏာတိပါတ္ သူ႔သက္သတ္သူတို႔ ခံစားေတြ႔ၾကံဳရေသာ မေကာင္းက်ိဳးမ်ားသည္ ပိဋကပါဠိေတာ္တို႔၌ သခ်ၤာအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ လာရွိေသာ္လည္း ဤ၌ အလံုးစံုပါ၀င္သည့္ ခုဒၵကပါဌ အ႒ကထာလာ သခ်ၤာ ၂၃-ပါးကို ဆိုေလသည္၊ သိလြယ္ႏိုင္ရန္ ျမန္မာဘာသာ သက္သက္ျဖင့္ ျပလိုက္၏။
(၁) ကိုယ္အဂၤါခ်ိဳ႔တဲ့ျခင္း၊
(၂) လံုးရပ္ေနထား အခ်ိဳးအစား မက်ျခင္း၊
(၃) ႏံုေႏွးေလးဖင့္ျခင္း၊
(၄) ေျခ, လက္, ဖ၀ါး, မညီျခင္း၊
(၅) မလွပ မတင့္တယ္ျခင္း၊
(၆) အေရ အဆင္း မေျပာင္၀င္းျခင္း၊
(၇) အသားအေရ ၾကမ္းတန္းျခင္း၊
(၈) ေၾကာက္ရြံ႕တတ္ျခင္း၊
(၉) ခြန္အားဗလ မရွိျခင္း၊
(၁၀) စကားေျပျပစ္စြာ မေျပာတတ္ျခင္း၊
(၁၁) ခ်စ္ခင္သူ မရွိျခင္း၊
(၁၂) မိမိပရိသတ္ အၾကိမ္ၾကိမ္ ပ်က္စီးျခင္း၊
(၁၃) ထိတ္လန္႔တတ္ျခင္း၊
(၁၄) လက္နက္, အဆိပ္ေဘး သင့္တတ္ျခင္း၊
(၁၅) သူမ်ား ပေယာဂေၾကာင့္ ေသရျခင္း၊
(၁၆) ေတြေ၀မိုက္မဲျခင္း၊
(၁၇) ေျခြရံပရိသတ္ နည္းပါးျခင္း၊
(၁၈) ရြံ႕စရာေကာင္းေသာ ႐ုပ္အဆင္းရွိျခင္း၊
(၁၉) ကုန္းေကာ့ေသာ ကိုယ္ရွိျခင္း၊
(၂၀) ေၾကာင့္ၾက စိုးရိမ္မႈမ်ားျခင္း၊
(၂၁) ေဘးရန္ မ်ားျခင္း၊
(၂၂) ခ်စ္ခင္ေသာ သားသမီးတို႔ႏွင့္ ေကြကြင္းရျခင္း၊
(၂၃) အသက္တိုျခင္း။

ပါတိေမာက္ ၂-မ်ိဳး။ ။ ဥဒါန္း ။ပါ။ ၁၃၈။ ႒။ ၂၇၁-၌ အက်ယ္႐ႈ။
(၁) ၾသ၀ါဒ ပါတိေမာက္- သဗၺပါပႆ အကရဏံ, စေသာ ၾသ၀ါဒ ကထာ၊
(၂) အာဏာ ပါတိေမာက္- ၀ိနည္း ပညတ္ေတာ္ သိကၡာပုဒ္မ်ား။

ပါဒရက္ ေလမ်ိဳး ၈-ပါး။ ။ သြက္ခ်ာပါဒ ေရာဂါ ျဖစ္ေစတတ္ေသာ ေလမ်ိဳး ၈-ပါးဟူ၏၊ ၎င္း သ႐ုပ္ကို ေလမ်ိဳး ၈၀- (က) ပုဒ္၌႐ႈေလ။

ပါပျဂိဳလ္ ၄-လံုး။ ။ ဆိုးသြမ္း ယုတ္မာေသာ ျဂိဳလ္၊ သို႔မဟုတ္ ေနမွေပၚထြက္လာေသာေၾကာင့္ အရွိန္အခိုး ပူျပင္းေသာ သေဘာရွိသည့္ ျဂိဳလ္ဟု ေဗဒင္က်မ္းမ်ား၌ ဆိုၾကကုန္၏၊ ေလာကဒီပသာရက်မ္းတြင္ 'ပါပေလးခ်က္၊ ေနကထြက္၍၊ ရွိန္စက္ ပူျခင္း၊ အခိုးျပင္း၏' ဟုဆိုထားေလျပီ။
(၁) တနဂၤေႏြျဂိဳလ္၊
(၂) အဂၤါျဂိဳလ္၊
(၃) စေနျဂိဳလ္၊
(၄) ရာဟုျဂိဳလ္။

ပါရဂူၾကီး ၆-မ်ိဳး။ ။ ၎င္း အက်ယ္ စိတ္၀င္စားဘြယ္တို႔ကို သုတၱနိပါတ္ ။ပါ။ ၃၀၄။႒။ ပ-အုပ္။ ၂၀၆။ မဇၩိမ ပဏၰာသ။ ပါ။ ၃၄၅။႒။ ၂၇၁-တို႕၌႐ႈပါ။
(၁) ပရိညာ ပါရဂူ၊
(၂) ပဟာန ပါရဂူ၊
(၃) ဘာ၀နာ ပါရဂူ၊
(၄) သစိၦကိရိယာ ပါရဂူ၊
(၅) သမာပတၱိ ပါရဂူ၊
(၆) အဘိညာ ပါရဂူ။

ပါရမီ ၁၀-ပါး။ ။ မူလပဏၰာသ။ပါ။ ၇။႒။ ပ-အုပ္။ ၄၇။ သုတ္သီလကၡန္။႒။ ၆၀။ သုတ္မဟာ၀ါ။႒။ ၂၄၄-တို႕၌ အက်ယ္႐ႈပါ။ နတ္ရြာ နိဗၺာန္သို႕ ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္မ်ိဳး ဆယ္ပါး။
(၁) ဒါန ပါရမီ- လႉဒါန္းေပးကမ္း စြန္႔ၾကဲျခင္း၊
(၂) သီလ ပါရမီ- ငါးပါး, ရွစ္ပါး, ဆယ္ပါး စေသာ သီလကို ေဆာက္တည္ သိမ္းဆည္းျခင္း၊
(၃) နိကၡမ ပါရမီ- အိမ္ရာခြါေရွာင္ ရေသ့ရဟန္းေဘာင္သို႔ ကပ္ေရာက္ျခင္း၊
(၄) ပညာ ပါရမီ-ပညာကိုဆည္းပူးရွာေဖြ တိုးပြားေစျခင္း၊
(၅) ၀ီရိယ ပါရမီ- မတြန္႔မဆုတ္ အားထုတ္ေသာ ဇြဲနပဲျဖင့္ ရဲရဲရြတ္ရြတ္ ၾကိဳးစားျခင္း၊
(၆) ခႏၲီ ပါရမီ- သည္းခံျခင္း၊
(၇) သစၥာ ပါရမီ-မွန္ကန္ ေျဖာင့္မတ္စြာ ေျပာဆိုလုပ္ကိုင္ျခင္း၊
(၈) ေမတၱာ ပါရမီ- ကပၸါသားမ်ားကို မိမိႏွင့္တသားတည္းခ်စ္ျခင္း၊
(၉) အဓိ႒ာန ပါရမီ- အျပစ္ကင္းေသာအရာ၌ စိတ္ျဖင့္ ဆံုးျဖတ္ျခင္း၊ ဆံုးျဖတ္သည့္ အားေလ်ာ္စြာ လုပ္ကိုင္ျခင္း၊
(၁၀) ဥေပကၡာ ပါရမီ- သူစိမ္း သူက်က္ ငဲ့ကြက္မေရြး ခ်မ္းသာ ဆင္းရဲေသာ အေရး၌ စိတ္ေတြးၾကံစည္ျခင္းမၪပ အလယ္ၾကား႐ႈ၍ ေနျခင္း။

ပါရမီ အျပား ၃၀။ ။ ဤ၌ သံုးဆယ္ျဖစ္ေစရန္ အထက္ပါ ဆယ္ပါးကို တပါး တပါးလွ်င္၊
(၁) ႐ိုး႐ိုး ပါရမီ- ကိုယ္ခႏၶာမွ အပျဖစ္ေသာ အရာမ်ားအတြက္ မငဲ့ကြက္မႈ၊
(၂) ဥပ ပါရမီ- ကိုယ္အဂၤါ အစိတ္အပိုင္း ေျခ, လက္, မ်က္စိတို႔အတြက္ မငဲ့ကြက္မႈ၊
(၃) ပရမတၳ ပါရမီ- ကိုယ့္အသက္ကိုပင္ မငဲ့ကြက္မႈ၊ ၎င္း ၃-ပါးႏွင့္ ေျမႇာက္ေသာ္ ေပါင္း ပါရမီ- ၃၀ ျဖစ္၏။

ပါရာဇိက ၄-ပါး။ ။ ရဟန္းေတာ္မ်ား ၎င္းတို႔ဘ၀မွ ဆံုး႐ႈံးမႈၾကီး ၄-ပါး။
(၁) ပဌမ ပါရာဇိက- အျဗဟၼစရိယ အမႈကို ျပဳျခင္း၊
(၂) ဒုတိယ ပါရာဇိက- လူဇာတ္ ပစၥည္းကို ငါးက်ပ္တန္မွစ၍ ခိုးယူမႈ၊
(၃) တတိယ ပါရာဇိက- လူဇာတ္ျဖစ္သူကို သတ္ျခင္း၊
(၄) စတုတၳ ပါရာဇိက- စ်ာန္ မဂ္ ဖိုလ္ မရဘဲရ၏ဟု လိမ္ေျပာမႈ။

ပါရာဇိက ၂၄-ပါး။ တနည္း။ ။ အဘဗၺပုဂၢိဳလ္ ၁၁-ေယာက္၊ ရဟန္းေယာက္်ား ပါရာဇိက ၄-ပါး၊ ရဟန္းမ ပါရာဇိက ၄-ပါး၊ စုတ္မွီေအာင္ရွည္ေသာ အဂၤါဇာတ္ရွိသူ၊ အဂၤါဇာတ္ကို စုတ္မွီေအာင္ ခါးေပ်ာ့ေသာသူ၊ ဘိကၡဳနီမ လူထြက္၊ သူတပါး အဂၤါဇာတ္ကို စုတ္ေသာရဟန္း၊ သူတပါးအဂၤါဇာတ္ကို ဖင္ထဲ၀င္ေအာင္ ဖိထိုင္ေသာ ရဟန္း။

ပါလီေကြး ၄၅။ ။ ၎င္း ေ၀ါဟာရ သခ်ၤာကို ေမွာ္ပညာက်မ္းတို႔၌ "ဥံဳ ဘုရားဟူက ေမာကၠလူ ၂၄၊ တရားဟူက ပါလီေကြး ၄၅၊ သံဃာဟူက သံခ်ပ္၀တ္ ၃၇" စသည္ျဖင့္ မိမိကိုယ္ကို အကြယ္အကာယူရာ၌ အသံုးခ်နည္းမ်ားအတြက္ ေတြ႔ဘူး၏။ မွတ္ခ်က္။ ။ ဘုရင့္ေနာင္ စေသာ စစ္သူၾကီးတို႕ ေဆာင္းသည့္ဦးထုပ္ကို ေမာကၠလူ ေခၚ၏၊ ၎င္း ေမာကၠလူ သဖြယ္ လံုျခံဳေသာ ၂၄-ပစၥည္းႏွင့္ ကိုယ္၌စည္းခ်သည္ကို " ေမာကၠလူ ၂၄" ဟုဆိုသည္၊ ထိုအတူ ၄၅-၀ါ ကာလပတ္လံုး ေဟာေတာ္မူ ေသာ တရားေတာ္မ်ားႏွင့္ ပါလီေကြး သဖြယ္ ကိုယ္၌ ဆင္ျမန္း ကာရံသည္ကို "ပါလီေကြး ၄၅" ဟုဆိုသည္၊ ထို႔အတူ ေဗာဓိပကၡိယတရား ၃၇-ပါးႏွင့္ သံခ်ပ္၀တ္သဖြယ္ ကိုယ္၌ ၀တ္ဆင္ထားမႈကိုပင္ "သံခ်ပ္၀တ္ ၃၇" ဟုသိေလ။

« ပိ »

ပိဋက ၃-ပံု။ ။ သုတ္သီလကၡန္ ။႒။ ၁၇-၁၉။ ၌ အက်ယ္႐ႈ။ ျမတ္စြာဘုရား၏ တရားေတာ္ အမ်ိဳးအမည္ သံုးပါး။ (၁) သုတၱႏၲ ပိဋက၊
(၂) ၀ိနယ ပိဋက၊
(၃) အဘိဓမၼာ ပိဋက။

ပိဋကေတာ္၏ နက္နဲျခင္း ၄-ပါး။ ။ ပိဋက ၃-ပံုတို႔တြင္ တပါး တပါးေသာ ပိဋက၌ နက္နဲျခင္းအျပား ေလးပါး။ (၁) ဓမၼ ဂမၻီရ- ပါဠိေတာ္၏နက္နဲ ခက္ခဲျခင္း၊
(၂) အတၳ ဂမၻီရ- ထိုပါဠိ၏ အနက္အဓိပၸါယ္မ်ား နက္နဲ ခက္ခဲျခင္း၊
(၃) ေဒသနာ ဂမၻီရ- ႏွလံုးပိုက္၍ သိုက္ျမိဳက္ ေဟာၾကားေတာ္မူအပ္ေသာ ၀စီေဘဒ သဒၵါအစဥ္၏နက္နဲ ခက္ခဲျခင္း၊
(၄) ပဋိေ၀ဓ ဂမၻီရ- ထို ဓမၼ, အတၳ, ႏွစ္ရပ္ကို အဟုတ္အဟတ္ တပ္အပ္ေသခ်ာစြာ သိေသာဥာဏ္၏နက္နဲ ျခင္း။

ပိဋကေတာ္၏ အဂၤါ ၉-ပါး။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (ဓမၼကၡႏၶာ၊ ျမတ္အဂၤါ၊ ၉-ျဖာေ၀ဘန္သိ) ဟူေသာ သုေတသန၌ ႐ႈပါ။

ပိဋကေတာ္ သင္ယူနည္းမ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ ပိဋကေတာ္ စာေပ သင္ယူနည္းမ်ိဳး ၃-ပါးဟူ၏။
(၁) အလဂဒၵဴပမာ ပရိယတၱိ၊ ေျမြဖမ္းသူသည္ (အဖမ္း မတတ္လွ်င္) ထို ေျမြကိုက္၍ ဒုကၡေရာက္ရသလို ပရိယတ္တရားကိုလည္း သူတပါးတို႔ အယူ၀ါဒကို ျပစ္တင္႐ႈပ္ခ်ရန္, ျပိဳင္ဆိုင္ကဲ့ရဲ႕ရန္, သူတပါးတို႔ မိမိအယူ၀ါဒကို ျပစ္တင္လာေသာ္ ဖယ္ေရွာင္ရွား၍ ေခ်ပႏိုင္ရန္, ေက်ာ္ေစာ ထင္ရွား၍ လာေစရန္, ဒကာ ဒကာမ လာဘ္လာဘေပါမ်ား ေစရန္, ရည္ရြယ္လ်က္ သင္ယူလွ်င္ စိတ္ထား မေကာင္းေၾကာင့္ အပါယ္ငရဲက်-ဆင္းရဲဒုကၡရ၍ အလဂဒၵဴ ပမာ-ပရိယတၱိဟုေခၚဆိုသည္။
(၂) နိႆရဏတၳ- ပရိယတၱိ၊ သီလ-သမာဓိ- ပညာ။ ၀ိပႆနာ တရားမွန္တို႔ကို သိရွိတတ္ကြၽမ္း၍ မဂ္ ဖိုလ္ ရယူႏိုင္ရန္ က်င့္ၾကံအားထုတ္ေရးအတြက္ သင္ယူလ်က္ ျမင့္ျမတ္ေသာ စိတ္ထားေၾကာင့္ ၀ဋ္ဒုကၶမွ ထြက္ေျမာက္ရာ နိႆရဏတၳ- ပရိယတၱိမ်ိဳးမည္၏။
(၃) ဘ႑ာဂါရိက- ပရိယတၱိ၊ ျမတ္စြာဘုရားသခင္၏ ဓမၼကၡႏၶာအေပါင္း တိမ္းေစာင္း ေပ်ာက္ပ်က္ျခင္း မရွိရေအာင္ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ရန္ သင္ၾကားမႈမ်ိဳးကို မင္း၏ ဘ႑ာစိုးႏွင့္ တူေသာေၾကာင့္ ဘ႑ာဂါရိက ပရိယတၱိမ်ိဳးမည္၏။
မွတ္ခ်က္။ ။ ပုထုဇဥ္တို႔သည္လည္း ထိုကဲ့သို႔ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္ရန္ ဆင္းရဲ ပင္ပန္းစြာ သင္ၾကားထားၾကေပသည္၊ သို႔ေသာ္ မိမိတို႔ ကိုယ္တိုင္က သံသရာ၀ဋ္ဆင္းရဲမွ မလြတ္ေသး၍ ဘ႑ာဂါရိက ပရိယတၱိ မျဖစ္ဘဲ နိႆရဏတၳ ပရိယတၱိ သာျဖစ္ေလသည္၊ မွန္၏၊ ပုထုဇဥ္တို႔၏ သင္ယူနည္းကား အလဂဒၵဴပမာ ပရိယတၱိ ေသာ္၎င္း၊ နိႆရဏတၳ ပရိယတၱိ ေသာ္၎င္း ျဖစ္ရာ၏၊ ဘ႑ာဂါရိက ပရိယတၱိ ကားမျဖစ္ႏိုင္ဟု မွတ္ရာသည္။
ေသကၡပုဂၢိဳလ္ ၇-ေယာက္တို႔၏ သင္ယူနည္းကား နိႆရဏတၳ ပရိယတၱိ သင္ယူနည္းသာျဖစ္၏၊ ရဟႏၲာတို႔ သင္ယူနည္းသည္ ဘ႑ာဂါရိက သင္ယူနည္းအစစ္ျဖစ္၏၊ မင္းဘ႑ာစိုးသည္ ရတနာတို႔ကို ထိန္းသိမ္း၍ မင္းလိုေသာအခါ ထုတ္ေပးရသလို ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္တို႔သည္လည္း သင္ယူထိန္းသိမ္းၾကကုန္လ်က္ ေ၀ေနယ်တို႔အား ေပးသင့္ေသာအခါ ထုတ္ေဖၚေဟာၾကား ေပးသနားေတာ္ မူၾကကုန္၏ဟု မွတ္ရာသည္။ ၀ိနည္း ။႒။ပ။ ၁၉။ ၂၀။ဒီ။႒။ ပ။ ၂၁။ မ။႒။ ဒု-၁၃။ အဘိ။႒။ပ။ ၁၉။ သာရတၳ။ပ။ ၈၁။ တို႔၌ ၾကည့္ပါကုန္။

ပိဋကသခ်ၤာ၊ ေရတြက္ရာ၊ ၁၀-ျဖာဂဏန္း အသို႔နည္း?။ ။ အေျဖကား ဂဏန္းႏွင့္တြဲ၍ ေဖၚျပထားေသာ ေအာက္ပါ အကၡရာတို႔ ျဖစ္ကုန္၏၊ + ေခၚ ၾကက္ေျခ ၂-လံုးျပကား သကၠတက်မ္းလာ ေရဖမ်ားျဖစ္၍ ျမန္မာအကၡရာႏွင့္ မဆိုင္ဟု မွတ္၊ အကၡရာသခ်ၤာ ယူနည္း ဂါထာ၊
ကာဒိ, ဋာဒိ, ယကာရာဒိ၊ န၀သခ်ၤာ ပကာသိတာ။
ပ, ကာရာဒိ ပဥၥသခ်ၤာ၊ သုညာနာမ ည, န, သရာ။
၁--- ၂--- ၃--- ၄--- ၅--- ၆--- ၇---- ၈--- ၉--- ၀
က-- ခ---ဂ--- ဃ---င--- စ--- ဆ--- ဇ--- စ်--- ည
ဋ--- ႒---ဍ---- ဎ---ဏ--တ---ထ--- ဒ--- ဓ---- န
ပ--- ဖ---ဗ----ဘ---မ -- ...--- ...---...---...----...
ယ-- ရ--လ----၀---+----+ ----သ---ဟ---ဠ--- အ

ပိသုဏ၀ါစာကံ၏ အဂၤါ ၄-ပါး။ ။ ခ်စ္သူႏွစ္ဦး ကြဲေအာင္ ကုန္းတိုက္ေပးမႈ အဂၤါ ေလးပါး။
(၁) ဘိႏၵိတဗၺ ပုဂၢလ- အခြဲအတိုက္ ခံရသူ၊
(၂) တပၸဳရ ပိယ ကမ်တာ- မိမိကို ခ်စ္ေစလို၍ ကြဲျပားမႈကို ေရွး႐ႈျခင္း အျဖစ္၊
(၃) ၀ါယမ- လံု႔လျပဳျခင္း, ရန္တိုက္ျခင္း၊
(၄) ဇာနန- မိမိရန္တိုက္ ေျပာဆိုအပ္သူက မိမိစကားကို သိနားလည္ျခင္း။

ပိသုဏ၀ါစာ ကံ၏ မေကာင္းက်ိဳးမ်ိဳး ၇-ပါး။ ။ ပိဋကတ္ေတာ္တို႔မွ ရသေလာက္ စုေပါင္း၍ ျပလိုက္သည္၊ တက်မ္းတဖြဲ႕တည္း၌ စုပံုလ်က္မရွိေပ။
(၁) အပါယ္ေလးပါးသို႔ လားရျခင္း၊
(၂) ခ်စ္သူတို႔ႏွင့္ ေကြကြင္းရျခင္း၊
(၃) မိတ္ေဆြေျခြရံ နည္းပါးျခင္း၊
(၄) သူေတာ္ေကာင္းတရား၌ သဒၶါပ်က္တတ္ျခင္း၊
(၅) သူတပါးတို႔လံု႔လေၾကာင့္ ေသရျခင္း၊
(၆) လူမ်ား၏ အမုန္းကိုခံရျခင္း၊
(၇) စိတ္ ညစ္ညဴးစိုးရိမ္ရျခင္း။

ပီတိအျပား မ်ိဳး ၅-ပါး။ ။ ပဋိသမၻိဒါမဂ္ ။ပါ။၄၀။႒။ ပ-အုပ္ ၁၆၉။ ကိုယ္စိတ္ ႏွစ္ပါးကို ႏွစ္သက္ျပည့္ျဖိဳး ပြားတိုး ရႊင္လန္းေစတတ္ေသာ သေဘာ လကၡဏာ ၅-ပါး။
(၁) ခုဒၵကာ ပီတိ-ၾကက္သီးေမြးညႇင္း ထ႐ံုမွ် ႏွစ္သက္ ရႊင္ပ်ျခင္းမ်ိဳး၊
(၂) ခဏိကာ ပီတိ- လွ်ပ္စစ္ျပက္သကဲ့သို႔ ခဏျခင္းျဖစ္၍ ခဏျခင္းပ်က္ေသာ ႏွစ္သက္ျခင္းမ်ိဳး၊
(၃) ၾသကၠႏၲိက ပီတိ- ဒီလႈိင္းၾကီးမ်ား အိဖံုးလႊမ္းမိုးသြားသကဲ့သို႔ ကိုယ္လံုး၌ လႊမ္းဖံုး သက္ေရာက္လာေသာ ပီတိမ်ိဳး၊
(၄) ဥေဗၺဂါ ပီတိ- ႏွစ္သက္ျခင္းအဟုန္ျဖင့္ မိမိကိုယ္ကို အထက္သို႔ ၾကြတက္ လြင့္ေျမာက္ သြားေစႏိုင္ေသာ ပီတိမ်ိဳး၊
(၅) ဖရဏာ ပီတိ- တကိုယ္လံုးကို ဖိမ့္ ဆိမ့္ အိမ့္သြားေအာင္ တစိမ့္စိမ့္ၾကာျမင့္စြာ ျပန္႔ႏွံ႔၍ တည္ေနေသာ ပီတိမ်ိဳး။

« ပု »

ပံု ၃၁-လံုးတို႔ အမည္မ်ား။ ။ သတၱ၀ါတို႔ ေနရာဘံု ၃၁-ကို အေၾကာင္းျပဳကာ ဆိုင္း၀ိုင္း၌ ပံု ၃၁-လံုးကို ျပဳလုပ္စီမံေၾကာင္းႏွင့္ မွတ္သားမိဘူး၏၊ ဤ၌ ေလတူရိယာ၏ သံမွန္ ၂၁-ေပါက္ကို မူလအေျခခံထား၍ ဆိုင္း၀ိုင္း၌ ပံု ၂၁-လံုး သြင္းစီကာ ၀ိုင္းအျပင္၌ ၁၀-လံုးထားလ်က္ ေပါင္း ၃၁-လံုးဟု မွတ္ရာသည္၊ ၎င္းတို႔အမည္မ်ားမွာ။
(၁) တေပါက္ကဲမွ (၇) ၇-ေပါက္ကဲ အထိ ၇-လံုး၊
(၈) ေတးလံုး၊ (၉) ေတ်ာလံုး၊ (၁၀) ဒူးလံုး၊ (၁၁) ဒုန္းလံုး၊
၎င္း ၄-လံုးကို ပကတိ ၄-လံုးေခၚ၏၊ ဤ ၄-လံုးကိုပင္ ဗယ္ညာအားျဖင့္
(၁၂) ဗယ္ေတး၊ (၁၃) ညာေတး၊ (၁၄) ဗယ္ေတ်ာ၊ (၁၅) ညာေတ်ာ၊
(၁၆) ဗယ္ဒူး၊ (၁၇) ညာဒူး၊ (၁၈) ဗယ္ဒုန္း၊ (၁၉) ညာဒုန္းအားျဖင့္ ၈-လံုး ျပထားျပီးေနာက္
(၂၀) အံထပ္ သံမွန္၊ (၂၁) ျမင္းစိုင္း၊ ၎င္း ၂၁-လံုးကို ဆိုင္း၀ိုင္း၌ သြင္း၍တီးစဥ္၊
ေ၀ဘန္ဥာဏ္ က်ယ္လာျပန္ကာ ဘံု ၃၁-ႏွင့္ အသံတူျပဳျပီး ၆-လံုးပတ္, စည္တို, စခြန္႕, ပတ္မၾကီး, ပတ္ေတာ, ဤ ဆယ္လံုးကို ထြင္ျပန္၍ ေပါင္း ပံု ၃၁-လံုး ျဖစ္လာသည္ ဟူ၏။

ပုဂၢလိက ဒါနမ်ိဳး ၁၄-ပါး။ ။ ဒကၡိဏ၀ိဘဂၤသုတ္ ပါဠိေတာ္၌ ျမတ္ဘုရား ေဟာၾကားေတာ္မူသည္။
(၁) ဘုရားသခင္အားေပးလႉျခင္း၊
(၂) ပေစၥကဗုဒၶါအား ေပးလႉျခင္း၊
(၁၀) အရိယာပုဂၢိဳလ္ ရွစ္ေယာက္အား ေပးလႉျခင္း၊
(၁၁) သာသနာပကာလ စ်ာန္, အဘိဥာဏ္ရေသာ ရေသ့တို႔အား ေပးလႉျခင္း၊
(၁၂) အက်င့္သီလရွိေသာ ပုထုဇန္ " လူ, ရွင္, ရဟန္း" တို႔အား ေပးလႉျခင္း၊
(၁၃) အက်င့္သီလ မရွိေသာ လူ (ဒုႆီလ) အား ေပးလႉျခင္း၊
(၁၄) တိရိစၦာန္တို႔အား ေပးလႉျခင္းမ်ိဳး။
မွတ္ခ်က္။ ။ ရဟန္း ဒုႆီလသည္ အလႉခံ- တက်ိပ္ေလးပါးထည္း၌ မပါဟု အခ်ိဳ႔က မွတ္ခ်က္ခ် ေျပာဆိုၾက၏။

ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ ပုဂၢိဳလ္ အမ်ိဳးအစား ၃-ပါးဟူ၏။
(၁) ေသကၡပုဂၢိဳလ္ ၇-ေယာက္- မဂ္ပုဂၢိဳလ္ ၄-ေယာက္၊ ေအာက္ဖိုလ္ ပုဂၢိဳလ္ ၃-ေယာက္၊
(၂) အေသကၡပုဂၢိဳလ္ -ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္၊
(၃) ေန၀ေသကၡာ နာေသကၡပုဂၢိဳလ္ -အရိယာ မဟုတ္သူမ်ား။

ပုဂၢိဳလ္ ၄-မ်ိဳး။ ။ တရားဓမၼႏွင့္စပ္၍ ျပားေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳး ေလးပါး၊ ပုဂၢလပညတ္ ပါဠိေတာ္မွ။
(၁) ဥဂၣာဋိ တၫူ ပုဂၢိဳလ္-အက်ဥ္းမွ်ေဟာေသာ္လည္း လြယ္ကူစြာသိ၍ ကြၽတ္သူ၊
(၂) ၀ိပဥၥီ တၫူ ပုဂၢိဳလ္-အက်ယ္ခ်ဲ႕ထြင္၍ ေဟာသည္ကို အက်ယ္သိ၍ ကြၽတ္သူ၊
(၃) ေနယ် ပုဂၢိဳလ္-တရားေတာ္ကို အရေဆာင္၍ က်င့္သူ ကြၽတ္ထိုက္သူ၊
(၄) ပဒ ပရမ ပုဂၢိဳလ္-ပုဒ္မွ်ကိုသာ သိသူ ထိုးထြင္း၍ မသိသူ, သည္ဘ၀တြင္ တရားထူး မရႏိုင္သူ။

ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးျပား တက်ိပ္ႏွစ္ပါး။ ။ ကမၻာေပၚရွိသမွ် ကမၻာသူ ကမၻာသား ပုဂၢိဳလ္မ်ားကို အဘိဓမၼာနည္းျဖင့္ ေရတြက္ေသာ္ ေအာက္ပါ တက်ိပ္ ႏွစ္ပါးထက္ ပို၍မရေခ်။
(၁) ဒုဂၢတိ အဟိတ္ပုဂၢိဳလ္ ေခၚ အပါယ္သားမ်ား၊
(၂) သုဂတိ အဟိတ္ပုဂၢိဳလ္ေခၚ ပဋိသေႏၶက အ,ထိုင္း,ကန္း,ေစာင္း, ဆြံ႔လာသူ ေအာက္တန္းလူမ်ား၊
(၃) ဒြိဟိတ္ပုဂၢိဳလ္ ေခၚ အလယ္တန္းစား လူနတ္မ်ား၊
(၄) တိဟိတ္ပုဂၢိဳလ္ ေခၚ အထက္တန္းစား လူ နတ္ ျဗဟၼာမ်ား၊
(၅) ေသာတာပတၱိမဂ္ ပုဂၢိဳလ္၊
(၆) ၎င္းဖိုလ္ ပုဂၢိဳလ္၊
(၇) သကဒါဂါမိ မဂ္ ပုဂၢိဳလ္၊
(၈) ၎င္းဖိုလ္ ပုဂၢိဳလ္၊
(၉) အနာဂါမိ မဂ္ ပုဂၢိဳလ္၊
(၁၀) ၎င္း ဖိုလ္ ပုဂၢိဳလ္၊
(၁၁) အရဟတၱမဂ္ ပုဂၢိဳလ္၊
(၁၂) ၎င္း ဖိုလ္ ပုဂၢိဳလ္။

ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးျပား၊ ၁၂-ပါး၊ ၄-ပါး မေသသူ။ ။ မဂ္ ပုဂၢိဳလ္ ၄-ေယာက္ကား အဘယ္အခါမွ ေသသည္မရွိေပ။

ပုဂၢိဳလ္လြန္ကဲၾကီး ၄-မ်ိဳး။ ။
(၁) သူေတာ္ေကာင္းအေပါင္းတို႔တြင္ ဘုရားရွင္သည္ လြန္ကဲၾကီးျမတ္ဆံုး၊
(၂) ကာမဂုဏ္ခံစားသူတို႔တြင္ မႏၶာတု စၾကာမင္းၾကီးသည္ အလြန္ကဲဆံုး၊
(၃) အၾကီးအမႉးလုပ္ခ်င္သူတို႔တြင္ မာရ္နတ္ၾကီးသည္ အလြန္ကဲဆံုး၊
(၄) ကိုယ္ခႏၶာ ၾကီးသူတို႔တြင္ ရာဟုအသူရိန္ၾကီးသည္ အလြန္ကဲဆံုး။
စတုကဂၤုတၱရ ။ပါ။ ၃၂၄။႒။၂၆၁-၌အက်ယ္႐ႈ။

ပုစၦာ ၅-ပါး၊ ေမးပံုမ်ား၊ ခြဲျခား ေ၀ဘန္သိ။ ။ ၎င္း သ႐ုပ္ကို "အေမး ၅-ေထြ" ဟူေသာသုေတသနရပ္၌ ဆိုခဲ့ျပီ။

ပုညၾကိယာ ၀တၳဳ ၁၀-ပါး။ ။ ဣတိ၀ုတ္ ။႒။ ၁၉၃-၌ အက်ယ္႐ႈပါ။ ကုသလ ကမၼပထ တရားဆယ္ပါး၊ သုစ႐ိုက္ ဆယ္ပါးလည္းေခၚသည္။
(၁) ဒါန- သဒၶါၾကည္ျဖဴ ေပးလႉျခင္း၊
(၂) သီလ- ကာယ ၀စီ, ခုနစ္လီဒုစ႐ိုက္ ကိုယ္၌မယွဥ္, ေကာင္းစြာၾကဥ္ျခင္း၊
(၃) ဘာ၀နာ- သမထ, ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာ ကမၼ႒ာန္း စီးျဖန္းပြားမ်ားျခင္း၊
(၄) အပ စာယန-သံုးပါးရတနာ, ဆရာမိဘ, ဂုဏ၀ုၯုိ အစရွိေသာ သူတို႔အား ႐ိုေသရျခင္း၊
(၅) ေ၀ယ်ာ၀စၥ-ကုသိုလ္ျဖစ္ဖြယ္ မႈၾကီးငယ္ကို သည္ပိုးရြက္ေဆာင္ရျခင္း၊
(၆) ပတၱိဒါန-မိမိၪပရ ကုသလကို အမွ်ေပးေ၀ရျခင္း၊
(၇) ပတၱာႏုေမာဒနာ- သူတပါးျပဳ ျမတ္ေကာင္းမႈကို သာဓုႏုေမာ္ ေကာင္းခ်ီးေခၚရျခင္း၊
(၈) ဓမၼ သ၀န- ဘုရားစေရွာင္း သူေတာ္ေကာင္းတို႔ တရားကို ၾကားနာရျခင္း၊
(၉) ဓမၼေဒသနာ-ဘုရားစေရွာင္း သူေတာ္ေကာင္းတို႔ တရားကို ေဟာၾကားရျခင္း၊
(၁၀) ဒိ႒ိဇုကမၼ-အထက္ပါ အမႈ ကိုးတန္သည္ ဧကန္ခ်မ္းသာ၏ဟု ေျဖာင့္မွန္စြာ အယူကို ယူျခင္း။

ပုဏၰမီနကၡတ္ ၁၃-လံုး။ ။ ဤ၌ အဂၤုတၱိဳရ္ အ႒ကထာလာ ၁၃-ပါး သ႐ုပ္ကိုသာရည္၍ ၁၃-လံုးဟု ျပသည္၊ အျခား ရာဇမတၱဏ္က်မ္းလာ နကၡတ္စု စသည္လည္း မ်ားစြာ ရွိေသး၏၊ ျပည့္ျဖိဳး၀န္းစက္ေသာ လျပည့္ေန႔ညဥ့္ လမင္းႏွင့္ယွဥ္ေသာ နကၡတ္ကို ေခၚသည္။
(၁) စိၾတနကၡတ္- တန္ခူးလျပည့္ေန႔ညဥ့္ စန္းႏွင့္ယွဥ္သည္၊
(၂) ၀ိသာခါနကၡတ္- ကဆုန္လျပည့္ေန႔ညဥ့္ ၎င္း၊
(၃) (၄) ေဇ႒နကၡတ္- မူလနကၡတ္ ၂-လံုး-နယုန္လျပည့္ေန႔ညဥ့္ ၎င္း၊
(၅) ဥတၱရာသဠ္ နကၡတ္- ၀ါဆိုလျပည့္ေန႔ညဥ့္ ၎င္း၊
(၆) သရ၀ဏ္ နကၡတ္- ၀ါေခါင္လျပည့္ေန႔ညဥ့္ ၎င္း၊
(၇) ဘျဒနကနကၡတ္- ေတာ္သလင္းလျပည့္ေန႔ညဥ့္ ၎င္း၊
(၈) အႆ၀ဏီနကၡတ္- သီတင္းကြၽတ္လျပည့္ေန႔ညဥ့္ ၎င္း၊
(၉) ၾကတၱိကာနကၡတ္- တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔ညဥ့္ ၎င္း၊
(၁၀) မိဂသီနကၡတ္- နေတၱာ္လျပည့္ေန႔ညဥ့္ ၎င္း၊
(၁၁) ဖုသွ်နကၡတ္- ျပာသိုလျပည့္ေန႔ညဥ့္ ၎င္း၊
(၁၂) မာဃနကၡတ္-တပို႔တြဲလျပည့္ေန႔ညဥ့္ ၎င္း၊
(၁၃) ဖဂၢဳနီနကၡတ္-တေပါင္းလျပည့္ေန႔ညဥ့္ စန္းႏွင့္ယွဥ္သည္။

ပုဏၰားမ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ ေဒါနသုတ္ နိပါတ္ေတာ္လာ၊ ၎င္းတို႕၏ အနက္အဓိပၸါယ္ကို ေအာက္ပါ "မာဃေဒ၀လကၤာသစ္" စကားျဖင့္ ထင္ရွားေစအံ့၊ (၂-၉ ပိုဒ္)၊ " ထိုမွတသြန္၊ ၾကာျမင့္လြန္၍၊ ကာလႏၲရ၊ ယခုက်ေအာင္၊ ကာလအခါ၊ ေရာက္ခဲ့လာေသာ္၊ ကမၻာဦးက၊ ျဖစ္သမွ်ကို၊ အစပိုင္ပိုင္၊ မသိႏိုင္ေၾကာင့္၊ လက္ကိုင္တခု၊ က်မ္းစာျပဳ၍၊ သုတိတေပါ၊ ေယာနိ ေတာသား၊ တေယာအဂၤါ၊ ညီညြတ္စြာဟု၊ မင္းမွာမခ၊ ကမၼကရာ၊ ေစပါ မႏွံ၊ အလႉခံ၍၊ ေကာင္းၾကံ ေကာင္းက်င့္၊ အသင့္သေဘာ၊ ေဟာေျပာ ေဗဒင္၊ သက္ေမြးစင္သား၊ ႏြယ္၀င္ျမတ္လွ၊
(၁) ျဗာဟၼဏ႐ိုး၊ ရဲကိုးရဲကား၊ ရဲခြန္အားႏွင့္၊ ခစားမင္းထံ၊ မင္းၾကံမင္းတု၊ မင္းမႈကိစၥ၊ ရြက္ေဆာင္ၾကသား၊
(၂) ခၾတ႐ိုး၊ ေရာင္းမ်ိဳး၀ယ္မႈ၊ ယာလယ္စုႏွင့္၊ လုပ္ၪပကုန္သည္၊ အတည္တက်၊ သက္ေမြးၾကသား၊
(၃) ဗိသွ်အ႐ိုး၊ ႏြမ္းၫွိဳး၀မ္းစာ၊ ဆင္းရဲစြာႏွင့္၊ ေစပါခံထ၊ လုပ္ကိုင္ရသား၊
(၄) သုျဒ႐ိုး၊ ေလးမ်ိဳး ပုဏၰား၊ ေနာက္မွပြား၍၊ ထင္ရွားလူ၀ယ္၊ ဆင္စလြယ္ႏွင့္၊ စင္ၾကယ္က်င့္၀တ္ သိကၡာတည္း။" (၂၇၁ ပိုဒ္၌) "အာနိသံသာ၊ ထူးဂုဏ္၀ါႏွင့္၊ သိကၡာက်င့္၀တ္၊ တင္ေဆာင္မွတ္သည္၊ မ်ိဳးဇာတ္စင္ၾကယ္၊ ဆင္စလြယ္လည္း၊ ကိုးသြယ္ ျဗာဟၼဏ၊ ေျခာက္ ခၾတႏွင့္၊ ဗိသွ်သံုးမူ၊ သုျဒမူကား၊ မတူ လကၡဏာ၊ မတင္ရာတည့္" ဟုမိန္႔ဆိုထားေလသည္။

ပုဏၰားမ်ိဳး ၉-ပါး။ ။ ၎င္း သ႐ုပ္ အဓိပၸါယ္ကို ဓမၼသတ္က်မ္းမွ ယူသည္။
(၁) မယားမေန ဥစၥာမစု ေတာ၌ေန၍ အလႉခံစားေသာ 'ျဗဟၼစာရီ' ပုဏၰားမ်ိဳး၊
(၂) အိမ္ေထာင္ မယားသားေန၍ သူ႔အလႉကို ခံစားေသာ 'ျဗဟၼဏ'ပုဏၰားမ်ိဳး၊
(၃) ျဗဟၼဏ ပုဏၰားမ်ိဳးမွ မင္းဧကရာဇ္ ျဖစ္လာေသာ 'ခတၱိယ' ပုဏၰားမ်ိဳး၊
(၄) ကုန္သြယ္၍ သားမယားတို႔ကို ေကြၽးေမြးလ်က္ အလႉလည္းခံေသာ 'ဒယ' ပုဏၰားမ်ိဳး၊
(၅) သားမယားႏွင့္ေန၍ အလႉမခံ လယ္လုပ္စားေသာ 'ဗိသွ်' ပုဏၰားမ်ိဳး၊
(၆) ဗိသွ်မ်ိဳးတြင္ အမ်ိဳးကို အစဥ္ေစာင့္ေသာ 'ရကၡိတ' ပုဏၰားမ်ိဳး၊
(၇) ၾကမ္းၾကဳတ္ေသာ အေလ့ရွိသည့္ 'ဘာရဒြါဇ' ပုဏၰားမ်ိဳး၊
(၈) ဘာရဒြါဇမ်ိဳးမွ အက်င့္ပ်က္၍ ယုတ္မာေသာေၾကာင့္ အမ်ိဳးေကာင္းတို႔က ႏွင္ထုတ္ထားေသာ 'စ႑ာလ' ပုဏၰားမ်ိဳး၊
(၉) ပုဏၰားမ်ိဳးဇာတ္မွ ထြက္၍ သား မယားကိုစြန္႔ခြါလ်က္ က်င့္ေသာ 'တပသီ'ပုဏၰားမ်ိဳး။

ပုထုဇဥ္ ၂-မ်ိဳး။ ။ နိဒါန၀ဂၢ သံယုတ္။႒။၉၀-၌ အက်ယ္႐ႈ။ အကန္းႏွင့္ အေကာင္း ျခားနားမႈ။
(၁) ကလ်ာဏပုထုဇန္-ခႏၶာ, အာယတန, ဓာတ္, သစၥာ တို႔ကိုသိ၍ ေကာင္းေသာ ပုထုဇန္ တမ်ိဳး၊
(၂) အႏၶ ပုထုဇန္- ခႏၶာ, အာယတန, ဓာတ္, သစၥာ တို႔ကိုမသိမူ၍ အကန္းႏွင့္တူေသာ ပုထုဇန္ဟု ၂-မ်ိဳးမွတ္ရာသည္။

ပုထုဇန္ ၄-ေယာက္။ ။ အရိယာမွ သီးျခားျဖစ္သူ, ကိေလသာကို မ်ားစြာျဖစ္ေစတတ္သူ ၄-ေယာက္ ဟူလို။
(၁) ဒုဂၢတိအဟိတ္ ပုထုဇန္- အပါယ္ ၄-ဘံုသားမ်ား၊
(၂) သုဂတိအဟိတ္ ပုထုဇန္- လူ႔ဘံု၌ ငကန္း, ငဆြန္႔, ငအ, ငထိုင္းမ်ား၊
(၃) ဒြိဟိတ္ ပုထုဇန္- ကာမသုဂတိ ၇-ဘံုသားမ်ား၊
(၄) တိဟိတ္ ပုထုဇန္- အထက္တန္းစား လူ, နတ္, ျဗဟၼာမ်ား။

ပုထုဇန္ ေ၀ါဟာရမ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ သံဂီတိသုတ္၌ လာရွိသည္ကား ၀စီဒုစ႐ိုက္ ၄-ပါးကို အဖန္ဖန္ ေျပာၾကား သံုးႏႈန္းျခင္းပင္ျဖစ္၏။

ပုဒ္ ၃-ပါး။ ။ စာေရးရာ၌ အနက္အဓိပၸါယ္ကို သိျခင္း၏ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ပုဒ္မ်ား။
(၁) ဧကကၡရပုဒ္- အကၡရာတလံုးတည္းျဖင့္ တပုဒ္ျဖစ္ေသာ သဒၵါ။ ပံု-လူ, နတ္, ေခြး, ၀က္, ၾကက္ စသည္၊
(၂) အေနကကၡရပုဒ္-အကၡရာလံုးမ်ားစြာေပါင္းမွ တပုဒ္ျဖစ္ေသာ သဒၵါ။ ပံု-ျဗဟၼာ, ကရင္နီ, ပေစၥကဗုဒၶါ စသည္၊
(၃) အေနက ပဒပုဒ္- ပုဒ္ေပါင္းမ်ားစြာကို တပုဒ္တည္းသာ ယူေသာ သဒၵါမ်ိဳး။ ပံု-စားစားေသာက္ေသာက္, ေျပာေျပာဆိုဆို, စသည္၊ ထို႔ျပင္လည္း ပုဒ္အမ်ိဳးအစား မ်ားစြာရွိေသး၏။

ပုဗၺပေယာဂါ၊ ခိုးနည္းမွာ၊ ၅-ျဖာ အဘယ္နည္း?။ ။ ၎င္း သ႐ုပ္ကို (ခိုးျခင္း ၂၅-ပါး)၌ ႐ႈပါကုန္။

ပုေရာဟိတ္ေခၚ၊ ပညာေက်ာ္၊ ၃-ေဘာ္အဂၤါသိ။ ။ က်က္မွတ္ရ လြယ္ေစရန္ စာဏက်ပ်ိဳ႔ လာအတိုင္း ထုတ္ျပလိုက္သည္။
(၁) အရံေျခာက္အင္၊ က်မ္းေဗဒင္ကို၊ ကြၽမ္းက်င္ လြန္တတ္၊
(၂) မႏၲန္ရြတ္ႏွင့္၊ ဓာတ္ျမတ္တရား၊ စိတ္၀င္စားလ်က္၊
(၃) အမ်ားသတၱ၀ါ၊ ေအးေမတၱာျဖင့္၊ ခ်မ္းသာေစေၾကာင္း၊ ႏွလံုးေကာင္းႏွင့္၊ ဆုေတာင္း မဂၤလာ၊ ျပဳျခင္းသာဟု၊ အဂၤါသံုးသြယ္၊ စံုျပည့္ၾကြယ္မွ၊ လူ၀ယ္ပ႑ိတ္၊ ပုေရာဟိတ္ဟု၊ ဘိသိက္ဆရာ၊ မည္ေပးရာသည္၊ ေကာင္းစြာ မွတ္ၾက အျမဲတည္း။

ပုလဲ မ်ိဳး ၈-ပါး။ ။ ဤ၌ပိုမိုထင္ရွားေစရန္ သာရတၳသဂၤဟç ေတရသကဏဋီကာတို႔လာတိုင္း ပါဌ္အနက္တြဲ၍ ျပလိုက္သည္။
(၁) ဟတၳိကုမၻံ- ဆင္ဦးကင္း၌ျဖစ္ေသာ ပုလဲ၊ ေရႊေရာင္အဆင္း၊
(၂) ၀ရာဟဒါဌံ- ၀က္စြယ္၌ျဖစ္ေသာ ပုလဲ၊ ၀က္စြယ္အဆင္း၊
(၃) ဘူဇဂၤ သီသံ- ေျမြဦးေခါင္း၌ျဖစ္ေသာ ပုလဲ၊ စိမ္းညိဳေတာက္ပသည္၊
(၄) ၀လာဟကံ- တိမ္တိုက္၌ျဖစ္ေသာ ပုလဲ၊ နတ္သံုး ရတနာမ်ိဳး၊ အလြန္လင္း၏၊
(၅) သေခၤါ- ခ႐ုသင္း၌ျဖစ္ေသာ ပုလဲ၊ ၎င္း အဆင္းေရာင္ရွိ၏၊
(၆) သိပၸိ- ေယာက္သြား၌ျဖစ္ေသာ ပုလဲ၊ အဆင္းေရာင္အထူးထူးရွိ၏၊
(၇) ေ၀ဠဳ- ၀ါး၌ျဖစ္ေသာ ပုလဲ၊ သပ်စ္သီးစိမ္းေရာင္အဆင္းရွိ၏၊
(၈) မစၦ သိေရာ- ငါးဦးေခါင္း၌ျဖစ္ေသာ ပုလဲ၊ ငါးဖယ္ေက်ာက္ကုန္း အဆင္းရွိ၏၊
ဣတိ-ဤသို႔ဆိုတိုင္း၊ မုတၱ ေယာနိေယာ-ပုလဲမ်ိဳးတို႔သည္၊ အ႒-ရွစ္မ်ိဳးရွိကုန္၏။

ပုသိမ္ ၃၂-ျမိဳ႕။ ။ ေရႊတိုက္ေတာ္ စာရင္း ပုရပိုက္မွ၊ ယခု အမည္ကို ေနာက္ဆက္ေကာ္မာႏွင့္ ျပထားသည္။ က်ိဳက္စတည္ျမိဳ႕ ' ဟိုင္းၾကီး'၊
က်ိဳက္သရဲျမိဳ႕'ေမာ္တင္'၊
က်ိဳက္ခရံျမိဳ႕'ဘုရားလွ, က်ံဳထူး'၊
က်ိဳက္ထူပါ႐ံု ကမ္းျဖဴျမိဳ႕'ျမစ္တရာ'၊
က်ိဳက္ဇလဘေမာ္ ျမိဳ႕၊
က်ိဳက္ပေဒါျမိဳ႕'ပန္းမ၀တီ'၊
က်ိဳက္အမြန္ျမိဳ႕'ဆိပ္ၾကီး'၊
က်ိဳက္၀ွန္ျမိဳ႕'က်ံဳတံုးကံၾကီး'၊
က်ိဳက္ဇလဲေထာ္ျမိဳ႕'ေျမာင္းျမျမိဳ႕ေဟာင္း'၊
က်ိဳက္မိျမိဳ႕'သစ္ေရာင္းေခ်ာင္း'၊ (၁၀)
က်ိဳက္ေဓာျမိဳ႕'တေကာင္း'၊
က်ိဳက္ပိျမိဳ႕'က်ံဳတေရာ္, က်ံဳေပ်ာ္'၊
က်ိဳက္ေမာ္ေဓာ ထေလ်ာ္ ျမိဳ႕'ေထာင္လံု'၊
က်ိဳက္သေထာျမိဳ႕'ေရၾကည္ပန္းေတာ'၊
က်ိဳက္ပတီသာရေ၀ါျမိဳ႕'ျမိဳ႕ကြင္း'၊
ဘုရားၾကီးသံေသတန္ခြန္ျမိဳ႕ 'ဒမၻီ'၊
က်ိဳက္ တံုလံုေတာျမိဳ႕'ျမန္ေအာင္'၊
က်ိဳက္ျပိဳေတာင္ျမိဳ႕'အဂၤပူ, အုတ္ဖို'၊
က်ိဳက္ငူသုနႏၵျမိဳ႕'မန္းၾကာ'၊
က်ိဳက္ေတာင္ေတာ္ျမိဳ႕'ပန္းေတာၾကီး '၊ (၂၀)
က်ိဳက္မင္းပေတာျမိဳ႕'ေက်ာက္ေခ်ာင္းကေလး'၊
က်ိဳက္အ၀ွန္ က်ံဳတံုးျမိဳ႕'ဘိုးေတာ္ဘုရားၾကီး'၊
က်ိဳက္ခရံဂေဟနံျမိဳ႕'ေခနံ '၊
က်ိဳက္သေတာျမိဳ႕'ဘုရားကုန္း'၊
က်ိဳက္ခေတာ္တံုျမိဳ႕'ထန္းဖူး'၊
က်ိဳက္ခရံေထာ္, က်ိဳက္ျဖဴျမိဳ႕'သိမ္ေခ်ာင္း, သာေပါင္း'၊
က်ိဳက္နံကလံ တနပေ၀ါရိျမိဳ႕'ေက်ာက္ေခ်ာင္းၾကီး'၊
က်ိဳက္တည္မုေ႒ာ-သျမင္းတံုးျမိဳ႕'ပန္းတေနာ္'၊
က်ိဳက္သလြန္မြန္ 'ေဒါင္းျဖဴျမိဳ႕ ဓႏုျဖဴျမိဳ႕'၊
က်ိဳက္အနႏၵပူရျမိဳ႕'ဟသၤာတ'၊ (၃၀)
ဟသၤာတျမိဳ႕၊
ပုသိန္ျမိဳ႕မ (၃၂)။
မွတ္ခ်က္။ ။ အခ်ိဳ႕ စာမူတို႔၌ ဟသၤာတျမိဳ႕ မပါ၊ ၃၁-ျမိဳ႕သာ ရွိ၏။

« ပူ »

ပူေဇာ္ျခင္းမ်ား၊ မ်ိဳး ၂-ပါး၊ ျခားနား ေ၀ဘန္သိ။ ။ ႐ိုေသစြာ က်င့္ၾကံလုပ္ေကြၽးေပးကမ္းျခင္း ၂-မ်ိဳး၊ ပရိနိဗၺာနသုတ္ အ႒ကထာ။
(၁) အာမိသ ပူဇာ- ပစၥည္း၀တၳဳျဖင့္ လုပ္ေကြၽးေပးကမ္းျခင္း၊
(၂) ဓမၼပူဇာ- တရားေတာ္ျမတ္ကို ကိုယ္တိုင္လိုက္နာ က်င့္ၾကံအားထုတ္ျခင္း။

ပူေဇာ္ခံထိုက္သူ ၁၁-ေယာက္။ ။ အပူေဇာ္ခံထိုက္သူမ်ိဳး ၁၁-ပါး၊ သုတၱနိပါတ္ အ႒ကထာမွ။
(၁) သမၼာ သမၺဳဒၶ-သဗၺညဳဘုရားသခင္၊
(၂) ပေစၥကဗုဒၶါ-ဘုရားငယ္တမ်ိဳး၊
(၃) အရိယာသာ၀က- အရိယာပုဂၢိဳလ္တို႔ႏွင့္တကြ ၎င္းတို႕၏တပည့္ သရဏဂုဏ္, သီလရွိသူ လူ, ရဟန္း စသည္၊
(၄) မာတာ-ေမြးသမိခင္၊
(၅) ပိတာ-ေမြးသဖခင္၊
(၆) ဘာတု-အစ္ကိုၾကီး၊
(၇) ဘဂိနိ-အစ္မၾကီး၊
(၈) သသုရ-ေယာကၡမ ေယာက္်ားသူ၊
(၉) သႆု-ေယာကၶမမိန္းမသူ၊
(၁၀) သာမိ ဘာတာ-လင္၏အစ္ကို၊
(၁၁) သာမိ ဘဂိနီ-လင္၏အစ္မ။
မွတ္ခ်က္။ ။ အခ်ိဳ႕ဆရာတို႔ကမူ 'ခင္ပြန္းၾကီး ၁၀-ပါး' ကိုလည္း ပူေဇာ္ခံထိုက္သူမ်ားဟု ယူၾကကုန္၏။ သင့္သည္ခ်ည္းမွတ္။

No comments:

Post a Comment